Την έγκριση για Εξαίρεση Πρόσβασης Τρίτων στην αρχική χωρητικότητα των 10 δισ. κυβικών μέτρων του Trans Adriatic Pipeline (TAP) αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή . Η απόφαση αυτή σημαίνει ότι ο TAP είναι σε θέση να προσφέρει χωρητικότητα για την εξαγωγή ποσοτήτων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη για χρονική περίοδο 25 ετών. Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε εξαιρέσεις από τις ρυθμιζόμενες τιμές τόσο για την αρχική όσο και για την διευρυμένη χωρητικότητα του TAP, καθώς επίσης και εξαίρεση από τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του για 25 έτη.
Η ρύθμιση της εσωτερικής αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει την πρόσβαση τρίτων σε όλες τις υποδομές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των αγωγών αερίου. Ωστόσο, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές μπορούν να χορηγήσουν εξαιρέσεις από αυτόν τον κανόνα για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα, ώστε να διευκολύνουν μεγάλα έργα υποδομών, όπως διεθνείς αγωγούς.
Ο TAP είχε καταθέσει τις αιτήσεις εξαίρεσης Πρόσβασης Τρίτων στις εθνικές αρχές της Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας τον Σεπτέμβριο του 2011 και έλαβε τις εγκρίσεις από τις αρμόδιες εθνικές αρχές τον Μάρτιο του 2013 . Έτσι εν συνεχεία, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται όλοι οι όροι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε την περασμένη Παρασκευή την απόφαση, προσφέροντας εξαίρεση από συγκεκριμένες διατάξεις του ρυθμιστικού πλαισίου.
O αγωγός φυσικού αερίου TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Ο αγωγός θα διασυνδεθεί με τον Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους του Έβρου κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διέρχεται από την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα και θα καταλήγει στις ακτές της νότιας Ιταλίας.
Η διαδρομή του ΤΑΡ θα διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας και άλλων. Μάλιστα εκτιμάτε ότι η προσαιγιάλωση του TAP στις ακτές της Ιταλίας, της τρίτης μεγαλύτερης αγοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη, παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για την περαιτέρω μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελβετία και η Αυστρία.
Είναι σχεδιασμένος με δυνατότητα επέκτασης της μεταφορικής του ικανότητας από τα 10 στα 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Μέτοχοι του είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON Ruhrgas (15%) ενώ τα μέλη της Κοινοπραξίας του Shah Deniz – που είναι οι εταιρείες BP, SOCAR και Total – έχουν το δικαίωμα εισόδου στο Κοινοπρακτικό Σχήμα του TAP, εφόσον επιλεγεί τον Ιούνιο του 2013 ως η οδός μεταφοράς αερίου στην Ευρώπη, και επί του παρόντος χρηματοδοτούν την ανάπτυξη του έργου του TAP.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τα σχόλιά σας !